Yachting World

I 2009 ble det engelske seilsamfunnet galvanisert ved ankomsten På Østkysten av En 14 år gammel enmann fra Holland, skriver Tom Cunliffe. Dette Var Laura Dekker, skippering en liten yacht hun hadde kjøpt med lånte penger.

Hun ble plassert i omsorg og nektet permisjon for å komme hjem i båten til hennes far, fest på hele arrangementet, kom over. Han erklærte sin tillit til sin datter, og hun fullførte sin reise alene.

Senere samme år annonserte Laura at Hun hadde til hensikt å seile verden rundt enhånds i en 38-footer hun ville finansiere gjennom sin egen innsats. Nå var det de nederlandske myndighetene som forsøkte å forby prosjektet, men etter en god manøvrering angret de også, og hun dro til Slutt fra Portugal i 2010.

Ett år og fem måneder senere Ble Laura den yngste soloomseileren i en alder av 16 år.

dette utdraget fra hennes bok, One Girl One Dream, (Harper Collins, New Zealand) beskriver en del av hennes 6000 kilometer lange reise fra Australia til Sør-Afrika. Det bobler med ungdom, og alle som føler seg trett med livet, bør lese det akkurat nå.

Bedre enn det, gå ut og kjøp boken. Jeg gjorde det. Jeg kunne ikke legge den fra meg.

DAG 15-10 OKTOBER
Endelig litt vind, men det er så mørkt og grått ute at Det ser ut Som om skyene vil omslutte Guppy når Som helst. Det er en 4m hovne og jeg har hatt squall etter squall bryte over meg for de siste to ukene. Vinden er ikke konstant i mer enn en time om gangen, noe som innebærer å justere seilene og kurset regelmessig.

jeg dykker ned i en bok slik at jeg kan glemme alt rundt meg, men hver gang jeg kommer opp er det mørke skyer, duskregn og lite vind. Under krysset fra Galapagos til Marquesas-Øyene, hadde jeg dekket 2600 miles samtidig som det er tatt for å dekke bare 1500 nå. Dette havet har ikke gjort meg noen tjeneste, og jeg vil gjerne legge det bak meg.

Guppy kjører på tre knuter og dupper sammen som en ubrukelig gummiand på den høye svulmen. På toppen av bølgene har jeg en uendelig utsikt over uendelig grått hav som endres til drizzle i horisonten. Jeg må akseptere det fordi jeg ikke kan endre det uansett, og ting er bundet til å bli bedre.

DAG 16
når dagen bryter, går noen få squalls forbi, noe som får vinden til å komme først bakfra og deretter på hodet, bare for å gi meg en vanskelig tid, før jeg faller helt bort.

Dette er ikke mye moro med høy svelle og kryss-hav . . . Guppy ruller veldig tungt og seilene flagrer i alle retninger,men når squalls har forsvunnet i horisonten, føler jeg DET-VIND! Fantastisk vind. Guppy flyr fremover og gjør reell fart for første gang siden Darwin. Det går bra, og hun hopper over bølgene på syv knuter som et ungt føll, og ser ut som om hun nyter det så mye som skipper.

et blikk på solcellepanelene viser meg at det er arbeid å gjøre. Jeg kan begynne å rense dem igjen som det ser ut til å ha blitt en vanlig shithouse for alle mine fjærede venner. Ikke bra, og jeg er pissed off om all den tapte strømmen som jeg trenger så mye.

Siden Jeg nesten ikke har hatt sol, Har Guppys batterier ikke ladet optimalt, noe som betyr at Jeg bare kan bruke min radar og elskede ssb-radio, som begge trenger mye strøm. Synd fordi MIN SSB tilbyr meg noe annet å gjøre enn å stirre over det grå havet og himmelen.

mot ettermiddagen forbedrer humøret mitt når været begynner å klare seg gradvis. Jeg er stolt Av Guppy som jeg ser henne kutte pent gjennom havet. Vi har opplevd så mange kilometer og opplevd så mye sammen.

jeg tenker tilbake til mine første kryssinger, år siden i min lille 7m Guppy. I en alder av ti hadde jeg ingen anelse om hva som lå foran meg, men det stoppet meg aldri fra å gå inn i det ukjente.

etter det første stupet i den dype enden fulgte mange flere, men jeg angret aldri på mine beslutninger. Jeg er glad Pappa ga meg friheten til å oppdage ting for meg selv, men aldri før var han sikker på at jeg kunne håndtere situasjonene jeg ville bli konfrontert med.

denne reisen av meg har allerede lært meg så mye. Da jeg forlot Nederland, hadde jeg ingen anelse om hva jeg ønsket å gjøre i fremtiden, akkurat som alle andre tenåringer, og nå har jeg masse planer. Jeg ønsker Å gå Til New Zealand, fullføre min skolegang der, og deretter gjøre noe i seiling feltet. Men mest av alt, jeg har lært å kjenne meg selv veldig godt.

jeg har bevisst møtt frykten for det ukjente, konfrontert meg selv og overvunnet angst og ensomhet. Jeg har blitt sterkere mentalt og føler meg på toppen av verden. Jeg vet at Jeg vil komme til Sør-Afrika rikere for opplevelsen av å ha krysset 6000 miles Av Det Indiske Hav.

DAG 17
Ingen fugleskitt i dag, og ingen squalls heller, men en sterk vind og noe å gå for! Det er fortsatt overskyet, men solen går gjennom fra tid til annen, og det gleder meg opp.

vinden gir meg en bred rekkevidde, og jeg har boomed ut genoa. Arkene blir fortsatt chafed av spinnaker pole og jeg oppdager en ny løsning. En slags sikkerhetstråd. Jeg lager en kort sløyfe i genova-øyet og fikser spinnaker-bommen til dette. Denne linjen er sikker på å rive også, men det er ikke alvorlig. Det holder så langt, men så tenker jeg på alle mine andre forsøk-duct tape, Redningstape, lappene bundet rundt . . . Men teoretisk skal dette fungere. Guppy er i sitt rette element.

jeg er for sent til å se det komme. En massiv bølge bryter over cockpiten og soaks meg til beinet. Jeg har hatt min dusj, men det etterlater meg enda mer salt.

Når jeg går under for å bytte til noen tørre klær, føler Jeg Guppy balanse på toppen av en bølge, og før jeg vet hva som skjer, blir jeg kastet gjennom hytta, sammen med alt annet som er løs. Alt I Guppyland er tilbake til det normale . . . Velkommen tilbake, vind!

DAG 18
i mellomtiden har vinden blitt litt for frisk… Fletninger av hvitt skum flyr over vannet og havene stiger.

i motsetning Til Stillehavet er bølgene bratte og høye med en svulme som kommer fra en annen retning til vinden. Guppy blir blåst fremover med en hastighet på åtte knop mens massive bølger vasker over dekk.

companionway må holde stengt, og jeg ser vegger av vann jage forbi når jeg ser utenfor. Men Guppy håndterer det bra; Jeg er stolt av henne og vet at hun vil fortsette å torden på til havet roer seg ned igjen. Alt jeg trenger å gjøre er å holde vakt. Jeg har vært på sjøen i 18 dager nå, og dette har vært min lengste krysset så langt i form av tid; og jeg er ikke engang halvveis ennå.

Sitter på kartbordet med en fot på hyttetrinnene og den andre fast mot hytteveggen, slår JEG PÅ SSB. Guppy surfer av og til av bølgene i hastigheter over 10 knop, og ruller farlig fra side til side.

jeg må redusere seil, sette en andre rev i storseilet og muligens sette storm jib før natten faller, fordi ellers er det rett og slett for farlig. Jeg er opptatt med å tenke på alt dette når Jeg mottar et anrop Fra Sogno d ‘ Oro. Vi har snakket i noen minutter Når Guppy begynner å surfe raskere og raskere av en bølge.

» å, faen!»er alt jeg kan si.

En stor bryter krasjer over oss fra siden, tar Guppy ned et fjell med hvitt skum for å lande på hennes side på bunnen av troughen med en mektig støt.

Ser gjennom Pleksiglassdøren, ser jeg havet vaske inn i cockpiten. Jeg holder fortsatt mikrofonen i den ene hånden med den andre på et håndtak, jeg henger horisontalt til companionway og ser på det motgående vannet i sjokk.

Sakte klarer Guppy å rette seg mens jeg undersøker kaoset inni og vannet som sakte løper ut av cockpiten. «Jeg, jeg, vi – Guppy har nettopp blitt slått ned,» stammer jeg inn i radioen. «Jeg ringer deg tilbake om en halv time.»

jeg slår AV SSB, klikker meg inn i selen og venter på det rette øyeblikket for å våge på dekk. I mellomtiden har windpilot fått alt under kontroll igjen.

Nesten alt som var i cockpiten har blitt feid bort. Sprayhood har blitt helt flatt på den ene siden, og jeg står opp til knærne i vann i cockpiten . . . Jeg tar inn den gjenværende delen av genoa som fortsatt er festet til spinnaker boom.

med vann som flyr over meg, og forbanner meg selv, setter jeg det andre revet i storseilet; noe jeg burde ha gjort for flere timer siden. Flere linjer er etterfølgende i vannet bak Guppy, og jeg tar dem tilbake om bord.

En Halv time senere ser alt ut til å være under kontroll igjen. Det ser ikke ut til å være mye skade på masten eller utstyret. Kald og gjennomvåt til beinet, kommer jeg tilbake Til min radiokompis Henk som også er til sjøs og forklarer hva som nettopp skjedde.

Guppy er mer stabil nå som hun går tregere, og jeg er mer komfortabel med å møte natten.

vi prater om livet om bord. Ting som er så lett å gjøre hjemme er en reell utfordring om bord. Bare å gå på toalettet er en stor oppgave, og du må kile deg inn i en bestemt posisjon i tilfelle en uventet bølger lanserer deg gjennom båten . . .

Men det som må gjøres må gjøres; inkludert å spise flytende mat som flyr gjennom hytta i det øyeblikket du slipper av det, og miste ting du forlot på dekk. Reefing i tide, men ikke for tidlig, Hvis Guppy blir et leketøy i bølgene – det er alt en del av det.

Det føles Som Om Guppy har vært på en berg-og dalbane hele natten. Jeg hører breakers samle høyde i mørket, men bare se dem når De krasjer Over Guppy med kraft. Cockpiten er under vann regelmessig.

alle lukene må holde seg tett, noe som gjør det veldig tett inni. Jeg er imponert over bølgene her; ikke bare er de veldig store, men de er spesielt bratte. Hver stor breaker kan slå Guppy ned igjen, men hun håndterer det godt og kjører på syv knuter på et lite stykke seil.

DAG 19
det er allerede lys når vinden begynner å slippe litt. Ved middagstid er det bare 25 knop og bølgene blir lengre. Breakers har forsvunnet.

jeg rister ut et rev og unfurl en god bit av genova. Situasjonen blir stadig bedre, og jeg føler meg plutselig utmattet. Jeg har vært på standby hele natten ser fra Bak Pleksiglass døren.

før jeg slår Inn, sjekker Jeg Guppys posisjon. Vi har gjort gode fremskritt de siste dagene.

DAG 20
vinden er helt død og vi starter den ørtende grå, våte dagen. Jeg kan ikke huske sist jeg så solen. Alt er tidløst her. Hvis jeg ikke gjorde en dagbok oppføring hver dag, ville jeg miste min følelse av tid helt.

spiller det noen rolle om du er på sjøen i 20 eller 25 dager? Selv om det er en stor forskjell mellom en og fem dager. Jeg er fortsatt veldig sliten, savner solen og noen ganger føler meg som å løpe.

samtidig er jeg intenst glad her På Guppy på bølger som har roet seg nå. Det er tider når jeg vil være på land, men det er alltid flere øyeblikk på land når jeg skulle ønske jeg var til sjøs.

havet trekker meg fremover, og det gjør også min nysgjerrighet for å oppleve det som ligger utenfor horisonten.